pociagLudzie już od zamierzchłych czasów poszukiwali sposobów na efektywne przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Było to poza tym z wielu względów konieczne. Dlatego też transport kolejowy może się poszczycić bardzo długimi tradycjami – jego korzenie sięgają jeszcze epoki starożytnej. Oczywiście, ówczesna forma transportu kolejowego zasadniczo odbiegała od tej jaka funkcjonuje w dzisiejszych czasach. Kiedyś były to koleje konne. Początki szynowego transportu kolejowego przypadają na XVII stulecie. W ramach ciekawostki można w tym miejscu nadmienić, iż pierwsze szyny budowano z drewna. Rozwój transportu kolejowego prawdziwych rumieńców zaczął nabierać w I połowie XIX wieku. Na kontynencie europejskim celowała w tym zwłaszcza Wielka Brytania, gdzie uruchomiono pierwszą na świecie linię trakcji parowej. Jak nietrudno zgadnąć, także i pociągi ewaluowały na przestrzeni kolejnych lat zarówno jeśli chodzi o wygląd, jak i o technologie jakich używano przy produkowaniu takich pojazdów. Wielka Brytania przez dość długi czas była w skali światowej liderem, jeśli chodzi o gęstość sieci kolejowych. Jednakże tempa dzielnie dotrzymywały jej m. in. Belgia, Niemcy oraz Stany Zjednoczone. W Stanach Zjednoczonych oraz generalnie w krajach tzw. Nowego Świata rozwój transportu kolejowego postępował bardzo szybko, albowiem przy budowie kolei (a także pociągów) stosowane były nieco odmienne rozwiązania, inwestycje postępowały zatem szybciej. Nie były one przy tym tak solidne jak te europejskie, które wymagały większych nakładów finansowych. W niektórych krajach środki na ten cel pochodziły tylko i wyłącznie z publicznej kasy (tak było chociażby w Belgii), w innych z kolei inwestycje kolejowe realizowano nakładem jedynie prywatnych pieniędzy (np. w Wielkiej Brytanii). W Azji z kolei sieci kolejowe zaczęły powstawać stosunkowo późno, a w Afryce nie rozwinęły się one w takim stopniu jak można się było tego spodziewać w okresie kolonialnym.


Tagi: , , , ,