czerwony-pociagPodróżowanie pierwszą klasą jest znacznie droższe niż bilet w drugiej, często nawet w wagonie bezprzedziałowym. Osoby, które kupują bilet w pierwszej klasie na koleje cenią sobie zazwyczaj spokój i dyskrecję. Niewiele też osób jeździ pierwszą klasą, dlatego też wagon ten jest zazwyczaj bardziej pusty niż zapełniony. Jednak transport kolejowy zakłada podróżnych w pierwszej klasie, więc wszystko musi być zawsze przygotowane. Z pierwszą klasa kojarzy się także wagon restauracyjny, na pewno każdy zna jego nazwę i niektóre opowieści o serwowanej tam kuchni. To bardzo dziwne, ale i historyczne w pewnym sensie miejsce. Wagon restauracyjny odwiedza teraz coraz mniej osób, chociaż przydaje się on bardzo, kiedy w przedziałach nie ma już miejsc, a tam można spokojnie przysiąść na czas podróży przy herbacie. Z kolei przedziały w pierwszej klasie są teoretycznie wyposażone trochę lepiej niż w drugiej klasie. Na pewno jest tam mniej miejsc do siedzenia, bo tylko sześć, a w drugiej klasie zazwyczaj osiem. Są dostępne także gniazda elektryczne i większe stoliki do rozłożenia dokumentów czy laptopa. Niestety Polski nie stać jeszcze na superszybkie pociągi, które w trakcie jazdy nie będą rozlewać kawy na stolik i dadzą maksimum bezpieczeństwa. Czasem w pierwszej klasie,w przedziałach w miesiącach letnich działa bardzo dobrze klimatyzacja, a w miesiącach zimowych działa bardzo dobrze ogrzewanie, czego często nie można powiedzieć o przedziałach w klasie drugiej. Nie ma jednak co liczyć na to, że na przykład toalety wyglądają inaczej. Wszystko utrzymane jest w tym samym stylu – klasa pierwsza i druga, wszystko jest raczej dość zakurzone i mimo ciągłego sprzątania wydaje się absolutnie przedpotopowe. Oczekiwać jednak należałoby, że klasa pierwsza będzie rzeczywiście luksusowa skoro płaci się za nią dwa razy tyle, co za drugą, ale najwidoczniej tutaj ta zasada się nie sprawdza i pociągi w dalszym ciągu nie wyglądają najlepiej.


Tagi: , , ,