stacja-kolejowaObecnie można zauważyć trend, który polega na tym, że ludzie pracują w dużych miastach (takich jak np. Warszawa), ale mieszkają poza ich granicami, w okolicznych miejscowościach. W związku z tym ogromnego znaczenia nabiera wówczas kwestia dojazdów do pracy. Za staniem w korkach nikt nie przepada, w związku z czym wiele osób przesiada się z samochodów osobowych w pociągi. Trzeba przyznać, iż w tego typu połączeniach transport kolejowy odgrywa niebagatelną rolę. Stanie w korkach tutaj odpada, ale oczywiście może się zdarzyć tak, że pociąg ma opóźnienie – z taką ewentualnością powinien się liczyć każdy pasażer. Podmiejskie koleje nazywane również aglomeracyjnymi służą – co zresztą sugeruje ich nazwa – do obsługiwania ruchu na obszarze całej aglomeracji. Można wymienić kilka charakterystycznych cech tego typu kolei. Jest to przede wszystkim duża częstotliwość połączeń – najwięcej ich jest zwykle w tzw. godzinach szczytu. Sprawna wymiana pasażerów możliwa jest za sprawą odpowiedniego taboru. Jego ogólny stan może co najwyżej pozostawiać niekiedy sporo do życzenia, aczkolwiek linie te w miarę swoich możliwości pozbywają się starych pociągów. Zdarza się, że czasami w skład kolei podmiejskiej wchodzą także i takie linie, które odznaczają się typowo miejską specyfiką. Korzystanie z tego typu transportu kolejowego odbywa się na takich samych mniej więcej zasadach, co w przypadku publicznego transportu miejskiego. A zatem funkcjonują zarówno bilety jednorazowe, jak i miesięczne. Jeżeli ktoś właśnie takim pociągiem dostaje się codziennie do pracy, najbardziej kalkuluje mu się wykupienie biletu miesięcznego. Obowiązują ich warianty ulgowe oraz normalne (jak i w przypadku biletów jednorazowych). Pomimo pewnych niedogodności jakie wiążą się z podróżowaniem pociągami podmiejskimi (tłok rano i w godzinach popołudniowych), ta forma transportu cieszy się wciąż bardzo dużą popularnością.


Tagi: , , ,